Ważne zmiany od 1 marca 2023 dotyczące przesyłek lotniczych do UE lub Irlandii Północnej, Norwegii i Szwajcarii lub transportowanych drogą lotniczą przez te terytoria w związku z wprowadzeniem w UE procedury Import Control System 2 (ICS2)
Od 1 marca 2023 r. ,w związku z wprowadzeniem w UE procedury Import Control System 2 (ICS2), wszystkie przesyłki lotnicze do UE lub Irlandii Północnej, Norwegii i Szwajcarii lub transportowane drogą lotniczą przez te terytoria muszą posiadać w dokumentacji dołączonej przez nadawcę do przesyłki następujące dane:
-Co najmniej sześciocyfrowy kod ujednoliconej taryfy celnej (HS code/ Harmonized tariff code) dla każdej pozycji w przesyłce;
-Dokładny opis towaru dla każdej pozycji w przesyłce z ilością i wartością
- poniższe pełne dane adresowe Uniwersytetu Jagiellońskiego jako oficjalnego importera/eksportera
z podanym Numerem EORI (Economic Operator Registration and Identification) :
UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI, ul. GOŁĘBIA 24, 31-007 KRAKÓW, POLAND;
Numer EORI: PL675000223600000
- określone przez Nadawcę warunki dostawy (Terms Of Delivery) według INCOTERMS 2020
Informacje te należy wpisać w odpowiednim polu aplikacji spedycyjnej używanej przez nadawcę do wypełniania listu przewozowego i faktury handlowej
Zasady te dotyczą wszystkich towarów (poza dokumentami),niezależnie od wartości.
Wszelkie dotychczasowe zasady odpraw celnych i zakupów towarów z krajów spoza UE pozostają bez zmian.
Źródła/Referencje:
https://taxation-customs.ec.europa.eu/customs-4/customs-security/import-control-system-2-ics2-0_en
Important changes from March 1, 2023 for air shipments to the EU or Northern Ireland, Norway and Switzerland or transported by air through these territories due to the introduction of the Import Control System 2 (ICS2) procedure in the EU
From March 1, 2023, due to the introduction of the Import Control System 2 (ICS2) procedure in the EU, all air shipments to the EU or Northern Ireland, Norway and Switzerland or transported by air through these territories must have the documentation attached to the shipment by the sender the following data:
- At least a six-digit HS code/ Harmonized tariff code for each item in the shipment;
- Accurate description of the goods for each item in the shipment with specified quantity and amount.
- the following full address details of the Jagiellonian University as the official importer/exporter
with the given EORI number (Economic Operator Registration and Identification):
JAGIELLONIAN UNIVERSITY, ul. GOŁĘBIA 24, 31-007 KRAKÓW, POLAND;
EORI number: PL675000223600000
- terms of delivery specified by the Sender (Terms Of Delivery) according to INCOTERMS 2020
This information should be entered in the appropriate field of shipping application used by the sender for completing bill of loading and the commercial invoice
These rules apply to all goods (except documents), regardless of value.
All existing rules for customs clearance and purchases of goods from non-EU countries remain unchanged.
Resources/ References:
https://taxation-customs.ec.europa.eu/customs-4/customs-security/import-control-system-2-ics2-0_en
Ważne: Przypomnienie o zasadach odpraw celnych i zakupów towarów z krajów spoza UE
Zmiany w przepisach dotyczących przesyłek spoza UE o wartości poniżej 22 EUR
Z dniem 1 lipca 2021 r. wprowadzono do ustawy o podatku od towarów i usług szereg zmian dotyczących handlu elektronicznego i importu tzw. małych przesyłek do Unii Europejskiej. Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. zniesienia zwolnienia z podatku VAT dla importu przesyłek o wartości nieprzekraczającej 22 euro.
Changes to the rules for shipments from outside the EU with a value of less than 22 EUR
As of July 1, 2021, a number of changes regarding electronic commerce and import, the so-called small parcels to the European Union. The introduced changes concern, among others the elimination of the VAT exemption for the import of shipments with a value not exceeding EUR 22.
Ważne zmiany w procesach wysyłkowych pomiędzy Wielką Brytanią i UE
Od zakończenia okresu przejściowego w ramach Brexit, przypadającego 31 grudnia 2020 r. zmienią się procesy wysyłki towarów między Wielką Brytanią a Unią Europejską.
Od 1 stycznia 2021 r. przesyłki między Wielką Brytanią a UE będą musiały przejść odprawę celną i w tym celu konieczne będzie złożenie zgłoszenia celnego do procedury celnej, np. dopuszczenia towarów do obrotu w UE, wywozu lub tranzytu.
Important changes to shipping processes between UK and EU
From the end of the Brexit transition period on December 31, 2020, the processes for shipping goods between the UK and the European Union will change.
From 1 January 2021, shipments between the UK and the EU will have to clear customs, and for this you will need to submit a customs declaration for a customs procedure, e.g. for EU release, export or transit.
NOWE PRAWO UE W ZAKRESIE ZDROWIA ROŚLIN
Obsługa importu towarów pochodzenia roślinnego. System TRACES NT
Od dnia 14 grudnia 2019 r. w UE obowiązują przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin.
Zgodnie z tym rozporządzeniem każda przesyłka towarów pochodzenia roślinnego, regulowanych na podstawie przepisów fitosanitarnych UE jest obowiązkowo dokumentowana w unijnym systemie TRACES NT i musi być zaopatrzona we wspólny zdrowotny dokument wejścia (Common Health Entry Document - CHED-PP.)
Dokument ten jest jednocześnie zgłoszeniem przesyłki do obowiązkowej granicznej kontroli fitosanitarnej (obowiązek zgłoszenia przesyłki do kontroli to co najmniej 24h przed faktycznym jej przybyciem , a w przypadku transportu lotniczego 6h).
W związku z powyższym przed planowanym zakupem towaru w kraju spoza UE prosimy o kontakt z Działem Zaopatrzenia w celu przeprowadzenia zakupu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Odprawa celna przy imporcie towarów
Ważna informacja dotycząca składania zamówień na plazmidy w firmie Addgene
Zgodnie z wyjaśnieniami otrzymanymi z Głównego Inspektoratu Weterynarii przy zastosowanym nowym kodzie taryfy celnej 3002 90 50 kontroli weterynaryjnej podlegają „tylko patogeny i kultury patogenów dla zwierząt”. Jeśli produkty z Addgene są niepatogenne dla zwierzat, procedura zakupu pozostaje bez zmian.
Important information about placing orders for plasmids at Addgene
According to the explanations received from the Chief Veterinary Inspectorate, with the new customs tariff code 3002 90 50 applied, "only pathogens and cultures of pathogens for animals" are subject to veterinary control. If the products from Addgene are non-pathogenic to animals, the purchase procedure remains unchanged.
Odprawy celne towarów dokonywane za pośrednictwem agencji celnej UPS Polska Sp. z o.o.
Agencja celna UPS Polska Sp. z o.o. informuje o możliwych dodatkowych opłatach związanych z odprawą celną towarów.
W przypadku gdy odbiorca przesyłki nie zgadza się na odprawę celną na podstawie faktury już załączonej do przesyłki importowej, ponieważ nie spełnia ona wymagań dla potrzeb odprawy celnej - i w związku z tym będzie występować do nadawcy o nową fakturę - agencja UPS, za odprawę na podstawie nowej faktury, pobierze od odbiorcy opłatę w wysokości 500 PLN netto.
Biorąc pod uwagę powyższe radzimy przy składaniu indywidualnego zamówienia przez pracownika u dostawcy spoza UE , gdy przewidywany jest transport za pośrednictwem firmy kurierskiej UPS, poinstruować pisemnie dostawcę, aby wartości towaru i koszty transportu podane na dokumentach transportowych były zgodne z wartościami podanymi na zamówieniu i fakturze końcowej wystawionej dla Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zamówienia w firmie Genscript (USA)-Ważne
W celu zapewnienia sprawnej realizacji zamówień składanych w firmie Genscript (USA) zgodnej z obowiązujacymi procedurami celnymi prosimy przed dokonaniem zamówienia w firmie Genscript o kontakt z Działem Zaopatrzenia/Sekcja Aparatury.
Zasady dot. zamówień produktów pochodzenia zwierzęcego
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.) bez pozwolenia Głównego Lekarza Weterynarii dopuszcza się przywóz zwierząt kopytnych, ptaków, zwierząt akwakultury, małp (Simiae i Prosimiae), pszczół (Apis mellifera), trzmieli, zającowatych, norek, lisów oraz psów, kotów
i fretek wyłącznie z tych państw trzecich lub ich części, które znajdują się na listach ogłaszanych przez Komisję Europejską.
Zwierzęta inne niż określone w art. 13 ust. 1 ww. ustawy mogą być przywożone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jako państwa końcowego przeznaczenia, jeżeli na ten przywóz zostało wydane pozwolenie Głównego Lekarza Weterynarii, a przesyłka zwierząt w rozumieniu przepisów o weterynaryjnej kontroli granicznej jest zaopatrzona
w oryginał świadectwa zdrowia wystawionego przez urzędowego lekarza weterynarii tego państwa trzeciego, z którego są wysyłane zwierzęta. Świadectwo zdrowia powinno:
- być sporządzone co najmniej w języku polskim oraz w języku urzędowym państwa trzeciego, z którego są przywożone zwierzęta
- potwierdzać, że zostały spełnione wymagania zdrowotne dla zwierząt określone w pozwoleniu wydanym przez Głównego Lekarza Weterynarii oraz zawierać numer i datę wydania tego pozwolenia.
Procedura składania zamówienia – zwierzęta niezharmonizowane
1.Do składania zamówień uprawnieni są pracownicy prowadzący badania, w których konieczne jest korzystanie ze ,, zwierząt niezharmonizowanych''.
2.Do obowiązków Zamawiającego należy wypełnienie wniosku o wydanie pozwolenia na przywóz oraz przesłanie wniosku wraz z dowodami wniesienia wymaganych opłat do Głównego Inspektoratu Weterynarii na adres:
Główny Inspektorat Weterynarii
00-930 Warszawa
ul. Wspólna 30
3.Wniosek o wydanie pozwolenia na przywóz oraz wydane na jego podstawie pozwolenie może dotyczyć wyłącznie jednej przesyłki zwierząt.
4.Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się nie później niż na 14 dni przed dniem zamierzonego przywozu (wprowadzenia) przesyłki na terytorium Unii Europejskiej.
5.Wniosek o wydanie pozwolenia na przywóz powinien zawierać:
- imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres podmiotu przywożącego zwierzęta;
- określenie gatunku, rodzaju i liczby zwierząt (z podaniem kodu CN);
- nazwę państwa nabycia zwierząt;
- określenie przejścia granicznego (należy podać nazwę pierwszego przejścia granicznego znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, nawet jeżeli jest ono umiejscowione poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej);
- termin zamierzonego przywozu zwierząt.
6.Do wniosku o wydanie pozwolenia na przywóz należy dołączyć dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku
Opłata za złożenie wniosku o wydanie pozwolenia weterynaryjnego na przywóz przesyłki zwierząt zawierającej:
1. a) do 100 gatunków zwierząt wynosi 173,90 zł
2. b) od 101 do 300 gatunków zwierząt wynosi 408,90 zł
3. c) powyżej 300 gatunków zwierząt wynosi 761,40 zł
Dane do dokonania opłaty:
INSPEKCJA WETERYNARYJNA Główny Inspektorat Weterynarii 00-930 Warszawa, ul. Wspólna 30
Nr konta: 45 1010 1010 0056 6922 3100 0000
- dowód wniesienia opłaty skarbowej od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – w wysokości 17 zł. Opłatę należy wnieść na konto:
Dzielnica Śródmieście miasta stołecznego Warszawy,
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa,
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070 z dopiskiem "opłata skarbowa za...";
7.Pozwolenie na przywóz wydane przez Głównego Lekarza Weterynarii przekazywane jest osobie składającej wniosek, a informacja o wydaniu pozwolenia jest wysyłana na przejście graniczne, przez które zwierzęta będą przywożone na terytorium UE.
Zamawiający przekazuje pozwolenie, o którym mowa w ust.7 do Działu Zaopatrzenia-Sekcji Aparatury w celu wykonania czynności ustalonych w ust.8
8.Do obowiązków Działu Zaopatrzenia-Sekcji Aparatury należy dopełnienie wszelkich czynności formalnoprawnych związanych z odprawą celną.
Szczegółowe informacje dostępne na stronie Głównego Inspektoratu Weterynarii https://www.wetgiw.gov.pl/handel-eksport-import/pozostale-zwierzeta
Procedura składania zamówienia – próbki badawcze i diagnostyczne pochodzenia zwierzęcego
Próbki badawcze i diagnostyczne pochodzenia zwierzęcego nie podlegają weterynaryjnej kontroli granicznej, natomiast konieczne jest uzyskanie pozwolenia na ich sprowadzenie od Głównego Lekarza Weterynarii.
Próbki przeznaczone do celów innych niż rozwój naukowo-techniczny nie wpisują się w definicję próbki badawczej i diagnostycznej, a ich przywóz może być regulowany odrębnymi przepisami.
Za rozpatrzenie wniosku i wydanie zgody przez Głównego Lekarza Weterynarii nie pobiera się opłat. Natomiast opłatę skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenia pełnomocnictwa w wysokości 17 zł należy wnieść na konto:
Dzielnica Śródmieście miasta stołecznego Warszawy,
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa,
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070 z dopiskiem "opłata skarbowa za...";
Dowód wniesienia opłaty należy do wniosku o wydanie pozwolenia na przywóz.
1.Do składania zamówień uprawnieni są pracownicy prowadzący badania, w których konieczne jest korzystanie z próbek badawczych i diagnostycznych pochodzenia zwierzęcego.
2.Do obowiązków Zamawiającego należy wypełnienie wniosku o wydanie pozwolenia na przywóz oraz przesłanie wniosku do Głównego Inspektoratu Weterynarii na adres:
Główny Inspektorat Weterynarii
00-930 Warszawa
ul. Wspólna 30
3.Wniosek o wydanie pozwolenia na przywóz oraz wydane na jego podstawie pozwolenie może dotyczyć wyłącznie jednej przesyłki próbek.
4.Wniosek o wydanie pozwolenia na przywóz powinien zawierać siedzibę oraz adres podmiotu sprowadzającego próbki, opis materiału do badań i jego ilość (np. ilość opakowań jednostkowych), miejsce nabycia oraz miejsce wykorzystania próbek.
5.Pozwolenie na przywóz wydane przez Głównego Lekarza Weterynarii przekazywane jest osobie składającej wniosek.
6.Zamawiający przekazuje pozwolenie, o którym mowa w ust.4 do Działu Zaopatrzenia-Sekcji Aparatury w celu wykonania czynności ustalonych w ust.6
7.Do obowiązków Działu Zaopatrzenia-Sekcji Aparatury należy w szczególności dopełnienie wszelkich czynności formalnoprawnych związanych z odprawą celną.
Niedopełnienie wymogów określonych w niniejszej Procedurze może skutkować odesłaniem lub zniszczeniem przesyłki na koszt Zamawiającego oraz karami finansowymi określonymi obowiązującymi przepisami nałożonymi przez właściwe służby i organy.
Szczegółowe informacje dostępne na stronie Głównego Inspektoratu Weterynarii https://www.wetgiw.gov.pl/handel-eksport-import/probki-badawcze-i-diagnostyczne